Når en kunde ikke betaler en faktura til tiden, er du som virksomhed i din gode ret til at pålægge vedkommende et rykkergebyr.

Der er imidlertid mange regler at holde styr på i forbindelse med rykkerskrivelser, og du skal bl.a. have styr på, hvilke gebyrer du må pålægge, samt hvor mange rykkere du må sende.

Det kræver en indsats fra administrationen i din virksomhed at holde styr på betalingsdatoer og rykkerskrivelser, hvilket kan dræne din virksomhed for ressourcer og værdifulde arbejdstimer.

Derfor kan de fleste virksomheder drage fordel af at samarbejde med et professionelt inkassobureau, der kan hjælpe dig med at få styr på det med rykkere, mens bureauet også kan hjælpe dig med effektiv at inddrive din gæld fra ubetalte fakturaer, hvis det bliver nødvendigt.

Sådan fungerer en rykker

Hvis en betalingsdato overskrides på dine udstedte fakturaer, kan du pålægge et rykkergebyr, som har til formål at kompenserer for den udeblevne indbetaling samt for ekstraomkostninger, som kan opstå i forbindelse med en manglende betaling.

Det lyder forholdsvist simpelt, men der er alligevel en del regler, som du skal have styr på og overholde i forbindelse med denne proces.

Du skal bl.a. kende til rentelovens §9b, hvis du vil udskrive dine rykkere selv. Her kan du bl.a. læse, at du højst må pålægge et rykkergebyr på 100 kr. pr. rykker, mens du maksimalt må sende 3 rykkere med rykkergebyr i alt.

Der findes dog afvigelser fra disse regler, og det er derfor vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i det hele, inden du går i gang med rykkerprocessen.

Hvor tit kan du sende en rykker?

Hvis betalingen fortsætter med at udeblive på din faktura, kan du som udgangspunkt sende alle de rykkere, som du har lyst til. Men her skal du være opmærksom på, at du ikke kan pålægge rykkergebyr på dem alle sammen.

Hvis du vil pålægge et rykkergebyr, skal der gå minimum 10 dage mellem dine rykkerskrivelser, og du kan således maksimalt sende 3 rykkere i løbet af en måned på maksimalt 100 kr. pr. stk.

Det er dog ikke et krav, at du skal pålægge et rykkergebyr på dine rykkere, og det er derfor din egen opgave som virksomhed at vurdere, om der skal gebyrer på jeres rykkere eller ej.

De tre vigtigste regler i forbindelse med rykkerskrivning er altså:

  • At du højst må sende 3 rykkere, hvis rykkerne har pålagt et gebyr

  • At du må pålægge et gebyr på højst 100 kr. pr. rykker

  • At der skal gå minimum 10 dage mellem dine rykkere, hvis de indeholder gebyrer

Derfor skal du vælge et professionelt inkassobureau

Med et professionelt inkassobureau kan du få styr på din rykkerprocedure, så det hele kommer til at foregå ens hver gang, og så du ikke selv skal tænke på at holde styr på datoer, gebyrer og andre krav.

Ved at vælge et professionelt inkassobureau får din virksomhed således frigjort vigtigt ressourcer, mens du også vil opleve en bedre likviditet og et bedre cashflow.